Rabu, 3 Jun 2015

KENALI BITCOIN


Blog ini akan menerangkan secara terperinci mengenai BITCOIN yang merupakan salah satu matawang yang diiktiraf dunia yang bakal memberi keuntungan kepada pemilik dan pemain dalam industri ini.Di Malaysia penggunaannya masih terhad akibat kurang kefahaman dan penerangan dalam aspek ini.Blog ini akan memberi pencerahan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu dengan terperinci apakah BITCOIN dan bagaimana memperoleh keuntungan pasif dari industri ini.

Apakah Bitcoin?

Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital, yang dicipta dan diadakan secara elektronik. Tiada siapa yang mengawalnya. Bitcoins tidak bercetak, seperti dolar atau euro - Ia dihasilkan oleh orang-orang dan perniagaan yang semakin maju yang menggunakan tranksaksi pengkomputeran  di seluruh dunia sebagai satu kaedah yang paling cepat dan selamat. Keupayaan sistem ini menggunakan perisian  berteknologi tinggi bagi menyelesaikan masalah matematik.

Ia merupakan contoh pertama kategori semakin banyak wang yang dikenali sebagai cryptocurrency.


Apa yang menjadikannya berbeza daripada mata wang normal?

Bitcoin boleh digunakan untuk membeli barang-barang elektronik. Dari segi ini, ia seperti dolar konvensional, euro, yen atau, yang juga didagangkan secara digital.

Walau bagaimanapun, ciri-ciri yang paling penting bitcoin, dan perkara yang menjadikan ia berbeza untuk wang konvensional, adalah bahawa ia diagihkan. Tiada institusi tunggal mengawal rangkaian bitcoin itu. Ini meletakkan sesetengah orang senang, kerana ia bermakna bahawa bank yang besar tidak dapat mengawal wang mereka.

Siapa pencetus idea / pengasas bitcoin?

Seorang pemaju perisian yang dipanggil Satoshi Nakamoto mengetengahkan idea asas bitcoin  yang merupakan sistem pembayaran elektronik berasaskan bukti matematik. Idea ini adalah untuk menghasilkan mata wang  yang bebas dari mana-mana kerajaan pusat, dapat dipindah milik secara elektronik dengan serta-merta dan  kos transaksi yang rendah.


Siapa yang mencetak bitcoin?

Tiada sesiapun. Mata wang ini tidak dicetak secara fizikal dalam bayang-bayang oleh bank pusat, yg tak dpt diketahui kepada penduduk, dan membuat peraturan sendiri. Bank hanya boleh menghasilkan lebih banyak wang untuk menampung hutang negara, sekali gus menjatuhkan nilai mata wang mereka.
Sebaliknya, bitcoin dicipta secara digital, oleh masyarakat /orang dan sesiapa sahaja boleh menyertai. Bitcoins adalah 'dilombong', dengan menggunakan kuasa pengkomputeran dalam rangkaian teragih.

Rangkaian ini juga memproses transaksi yang dibuat dengan mata wang maya secara berkesan mewujudkan rangkaian pembayaran bitcoin sendiri.

Oleh itu, anda tidak boleh melahirkan bitcoins tanpa had?

Betul. Protokol bitcoin - peraturan yang menjadikan bitcoin kerja - mengatakan bahawa hanya 21 juta bitcoins boleh pernah diwujudkan oleh pelombong. Walau bagaimanapun, syiling ini boleh dibahagikan kepada bahagian yang lebih kecil (jumlah dibahagikan terkecil adalah 100000000 daripada bitcoin dan dipanggil 'Satoshi', selepas pengasas bitcoin).

Apakah asas bitcoin ?

Mata wang konvensional berasaskan emas atau perak. Secara teorinya, anda tahu bahawa jika anda menyerahkan satu dolar di bank, anda boleh mendapatkan beberapa emas kembali (walaupun ini tidak benar-benar bekerja dalam amalan). Tetapi bitcoin bukan berasaskan emas; ia berdasarkan matematik.

Di seluruh dunia, orang yang menggunakan program perisian yang mengikuti formula matematik untuk menghasilkan bitcoins. Formula matematik boleh didapati secara percuma, supaya sesiapa sahaja boleh menyemak.

Perisian ini juga sumber terbuka, yang bermaksud bahawa sesiapa sahaja boleh melihat dan memastikan ia berfungsi seperti yang sepatutnya.

Apakah ciri-ciri Bitcoin?

Bitcoin mempunyai beberapa ciri-ciri penting yang membezakannya daripada mata wang yang disokong / diwujudkan oleh kerajaan.

1. Ia tidak berpusat

Rangkaian bitcoin tidak dikawal oleh satu pihak berkuasa pusat. Setiap mesin yang melombong bitcoin dan proses transaksi membentuk sebahagian daripada rangkaian, dan mesin ini bekerja bersama-sama. Ini bermakna, dalam teori, satu pihak berkuasa pusat tidak boleh menggerumit dengan dasar kewangan dan menyebabkan krisis - atau hanya membuat keputusan untuk mengambil bitcoins rakyat dari mereka, sebagaimana Bank Pusat Eropah memutuskan untuk melakukan di Cyprus pada awal 2013. Dan jika terdapat sebahagian daripada rangkaian yang pergi keluar talian untuk sebab-sebab tertentu, wang yang disimpan adalah dalam bentuk kecairan.

2. Ia adalah mudah untuk ditubuhkan

Bank-bank konvensional membuat anda melompat melalui gelung semata-mata untuk membuka akaun bank. Menubuhkan akaun saudagar untuk pembayaran adalah satu lagi tugas Kafkaesque, dibelenggu oleh birokrasi. Walau bagaimanapun, anda boleh menetapkan alamat bitcoin dalam beberapa saat, tanpa ada soalan yang ditanya, dan tanpa yuran yang perlu dibayar.

3. Ia adalah tanpa nama

Pengguna boleh memegang alamat bitcoin berbilang, dan mereka tidak dikaitkan dengan nama, alamat, atau maklumat lain yang boleh mengenal pasti secara peribadi. Tetapi ...

4. Ia adalah benar-benar telus

Setiap transaksi yang dilakukan dan pernah terjadi direkodkan dalam rangkaian dalam versi besar lejer am, yang dipanggil blockchain . Blockchain meyimpan semua maklumat yang ada dan boleh diperiksa pada bila-bila masa.

Jika anda telah secara terbuka menggunakan alamat bitcoin anda, sesiapa sahaja boleh memberitahu berapa banyak bitcoins disimpan di alamat itu namun mereka tidak tahu bahawa itu milik anda.

Terdapat langkah-langkah yang orang boleh mengambil untuk membuat aktiviti-aktiviti mereka lebih legap pada rangkaian bitcoin dengan cara tidak menggunakan alamat bitcoin  yang sama secara konsisten, dan tidak memindahkan banyak bitcoin ke alamat tunggal.

5. Yuran Transaksi adalah miniscule / kecil

Bank anda mungkin mengenakan bayaran yuran £ 10 untuk pemindahan antarabangsa. Bitcoin tidak.

6. Ia cepat

Anda boleh menghantar wang kemana-mana sahaja dan ia akan tiba beberapa minit kemudian sebaik sahaja rangkaian bitcoin memproses pembayaran.

7. Ia tidak repudiable-

Apabila bitcoins anda dihantar anda tidak berupaya mendapatkannya kembali melainkan jika penerima mengembalikannya semula kepada anda. Mereka hilang selama-lamanya.

Jadi bitcoin mempunyai banyak masa untuk itu dari segi teori. Tetapi bagaimana ia berfungsi dalam amalan? Baca lebih lanjut untuk mengetahui bagaimana bitcoins dilombong, apa yang berlaku apabila transaksi bitcoin berlaku, dan bagaimana rangkaian menjejaki segala-galanya.



Sejarah Bitcoin 


2007

Satoshi Nakamoto

Satoshi Nakamoto mula memperkenalkan konsep Bitcoin pada tahun 2007. Walaupun beliau direkodkan berasal dari Jepun,namun terdapat spekulasi mengatakan Nakamoto mungkin nama samaran kolektif lebih daripada satu orang.







Ogos 15, 2008

Permohonan Paten Dikukan
Neal Kin, Vladimir Oksman, dan Charles Bry memfailkan permohonan untuk permohonan paten . Ketiga-tiga individu menafikan sambungan kepada Satoshi Nakamoto, pemula yang dikatakan konsep Bitcoin .

Ogos 18, 2008

Bitcoin.org didaftarkan
Bitcoin.org dilahirkan! Domain yang telah didaftarkan di anonymousspeech.com, sebuah laman web yang membolehkan pengguna tanpa nama mendaftar nama domain dan kini menerima Bitcoins.

Oktober 31, 2008

Kertas putih diterbitkan
Nakamoto menerbitkan kertas reka bentuk melalui mailing list metzdowd.com kriptografi yang menerangkan mata wang Bitcoin dan menyelesaikan masalah perbelanjaan berganda untuk mengelakkan mata wang daripada disalin.





November 9, 2008

Projek Bitcoin hits SourceForge.
Projek Bitcoin didaftarkan pada SourceForge.net, sebuah laman web kerjasama masyarakat memberi tumpuan kepada pembangunan dan pengedaran perisian sumber terbuka.



.January 3, 2009

Blok Kejadian dilombong (''The Genesis Block is mined'')
Blok 0, blok genesis itu, ditubuhkan di 18:15:05 GMT.



Januari 9, 2009

Versi 0.1 dilepaskan
Versi 0.1 daripada Bitcoin dilepaskan. Disusun dengan Microsoft Visual Studio untuk Windows, ia tidak mempunyai antara muka baris perintah dan begitu lengkap bahawa ia melanjutkan lagi spekulasi bahawa ia telah dibangunkan oleh lebih daripada satu orang (atau oleh seorang ahli akademik yang mempunyai pengalaman pengaturcaraan sedikit dan banyak teori pengetahuan) . Ia termasuk sistem penjanaan Bitcoin yang akan mewujudkan sebanyak 21 juta Bitcoins sehingga tahun 2040.



12 Januari 2009

Transaksi Bitcoin pertama
Urus niaga pertama mata wang Bitcoin, dalam blok 170, berlaku antara Satoshi dan Hal Finney, pemaju dan aktivis kriptografi.




5 Oktober 2009

Kadar pertukaran ditubuhkan.
New Liberty Standard menerbitkan kadar pertukaran Bitcoin yang menetapkan nilai yang Bitcoin AS $ 1 = 1,309.03 BTC, dengan menggunakan persamaan yang termasuk kos elektrik untuk menjalankan komputer yang dijana Bitcoins.





$ 1 = 1,309.03 BTC






Oktober 12, 2009

bitcoin-dev hits freenode IRC
# saluran bitcoin-dev didaftarkan di IRC freenode, rangkaian perbincangan untuk masyarakat pembangunan sumber bebas dan terbuka.


16 Disember 2009

Versi 0.2 dilepaskan
Versi 0.2 daripada Bitcoin dilepaskan.




30 Disember 2009

Kenaikan kesukaran
Yang pertama peningkatan kesukaran berlaku di 06:11:04 GMT.

Feb 6, 2010

Pertukaran mata wang A dilahirkan.
Pasaran Bitcoin ditubuhkan oleh dwdollar sebagai pertukaran mata wang Bitcoin.



18 Februari 2010

Penyulitan paten diterbitkan
Permohonan paten penyulitan yang difailkan pada 15 Ogos 2008 oleh Neal Kin, Vladimir Oksman, dan Charles Bry telah diterbitkan.



Mei 22, 2010

10,000 BTC dibelanjakan untuk pizza.
Urus niaga pertama, dunia sebenar menggunakan Bitcoins berlaku apabila seorang pengaturcara Jacksonville, Florida, Laszlo Hanyecz, menawarkan untuk membayar 10,000 Bitcoins untuk pizza di Forum Bitcoin. Pada masa itu, kadar pertukaran meletakkan harga pembelian untuk pizza pada kira-kira US $ 25.



7 Jul 2010

Versi 0.3 dibebaskan
Versi 0.3 daripada Bitcoin dilepaskan.

11 Julai 2010

Slashdot memacu peningkatan dalam pengguna Bitcoin
Sebut Bitcoin v0.3 pada slashdot membawa masuk sebilangan besar pengguna Bitcoin baru.


12 Julai 2010

Nilai Bitcoin peningkatan sepuluh kali ganda
Dalam tempoh lima hari yang bermula pada 12 Julai, nilai pertukaran Bitcoin meningkatkan sepuluh kali ganda daripada AS $ 0,008 / BTC kepada AS $ 0,080 / BTC.



17 Julai 2010

MtGox ditubuhkan
The MtGox Bitcoin pasaran pertukaran mata wang ditentukan oleh Jed McCaleb.



18 Julai 2010

OpenGL GPU hash ladang dan ArtForz ("OpenGL GPU hash farm and ArtForz")
ArtForz menetapkan ladang hash OpenGL GPU dan menghasilkan blok Bitcoin pertamanya.


Ogos 15, 2010

Mengeksploitasi menjana 184000000000 Bitcoins
Satu kelemahan yang terdapat pada sistem Bitcoin yang menyebabkan Bitcoins secara tidak wajar disahkan ditemui dan dieksploitasi, menyebabkan penjanaan 184000000000 Bitcoins.



September 14, 2010

Tawaran untuk CUDA ...
Tawaran dibuat oleh jgarzik, atas nama Store Bitcoin, untuk puddinpop untuk membuka sumber CUDA pelanggan berasaskan Windows mereka. Tawaran itu adalah dalam bentuk 10000 BTC yang, pada masa itu, bernilai kira-kira AS $ 600 hingga AS $ 650.

September 14, 2010

Menghalang 79.764.
Peruntukan Split ganjaran generasi yang digunakan untuk melombong Sekat 79.764.


September 18, 2010

CUDA menjadi sumber terbuka
Di bawah lesen MIT, puddinpop siaran sumber CUDA pelanggan berasaskan Windows mereka, buka diperoleh oleh Store Bitcoin, berikutan sumbangan oleh jgarzik.

September 18, 2010

Kolam lombong yang melumpuri blok pertama
Bitcoin Pemusatan Mining (dikendalikan oleh melumpuri), satu kaedah yang beberapa pengguna bekerjasama bagi saya Bitcoins dan berkongsi manfaat, lombong blok pertama.


September 29, 2010

Satu lagi eksploitasi ditemui
A microtransactions mengeksploitasi ditemui oleh Kermit, precipitating pembebasan Versi 0.3.13.

Oktober 2010

Petugas Kewangan isu amaran.
Financial Action Task Force, sebuah kumpulan antara kerajaan yang membangun dan menggalakkan dasar untuk mencegah pengubahan wang haram dan pembiayaan pengganas, menerbitkan Pengubahan Wang Haram Menggunakan Kaedah Pembayaran Baru, untuk memberi amaran tentang penggunaan mata wang digital untuk membiayai kumpulan pengganas.

Oktober 2010

OpenCL pelombong dikeluarkan
Versi awam pertama seorang pelombong OpenCL dilepaskan.

7 Oktober 2010

Nilai Bitcoin terhenti bermula pendakian.
Kadar pertukaran Bitcoin, terhenti pada AS $ 0.06 / BTC selama beberapa bulan, mula meningkat.

10 Oktober 2010

MtGox beralih ke Liberty Reserve.
MtGox mengubah pilihan pembiayaan utama dari PayPal untuk Liberty Reserve.


Oktober 16, 2010

Transaksi escrow pertama berlaku.
Ahli Bitcoin Forum Diablo-D3 dan tiub nano menjalankan perdagangan escrow pertama direkodkan Bitcoins dengan theymos sebagai escrow.

17 Oktober 2010

# bitcoin-OTC saluran perdagangan dibuka.
Saluran perdagangan # bitcoin-OTC didaftarkan di freenode IRC sebagai pasaran untuk over-the-kaunter dagangan Bitcoins.

28 Oktober 2010

Pertama jualan pernah pendek ("First ever short sale")
Dipermudahkan oleh # bitcoin-OTC, jualan pertama direkodkan pendek Bitcoins dimulakan dalam bentuk pinjaman BTC 100 daripada tiub nano untuk Kiba.

November 6, 2010

Modal pasaran melebihi $ 1 juta USD
Dikira dengan mendarabkan bilangan Bitcoins dalam edaran oleh perdagangan terakhir pada MtGox, ekonomi Bitcoin melebihi AS $ 1 juta. Harga pada MtGox mencecah AS $ 0.50 / BTC.

7 Disember 2010

Bitcoind disusun untuk Nokia N900.
Bitcoin Forum ahli doublec menyusun Bitcoind yang ditulis untuk komputer mudah alih Nokia N900.

8 DISEMBER 2010

Bitcoin transaksi mudah alih yang pertama.
Urus niaga mudah alih ke mudah alih pertama Bitcoins berlaku apabila ribuck menghantar doublec 0.42 BTC menggunakan Bitcoind.

9 Disember 2010

Panggilan pertama kontrak opsyen dijual.
Kontrak opsyen panggilan pertama untuk Bitcoins dijual di pasaran # bitcoin-OTC. Urus niaga itu berlaku antara tiub nano dan sgomick.

9 Disember 2010

peningkatan kesukaran
Kesukaran generasi melebihi 10,000

2011

Jalan Sutera dibuka untuk perniagaan.
Jalan Sutera, pasaran Bitcoin, melancarkan pasaran haram untuk tawaran dadah, yang dipanggil eBay bagi dadah.

2 Jan 2011

Yg mempergunakan gaya suara Bitcoin menstandardkan unitnya.
Bitcoin yg mempergunakan gaya suara, yang direka untuk orang-orang yang lebih suka sistem nombor yg mempergunakan gaya suara, menstandardkan unitnya.


8 Januari 2011

Kolam melumpuri yang mencapai 10,000 Mhash / s
 ("Slush's Pool reaches 10,000 Mhash/s")
Bitcoin Pemusatan Perlombongan mencapai sejumlah 10,000 Mhash / s.

27 Januari 2011

Perdagangan terbesar di # bitcoin-OTC berlaku
Perdagangan Bitcoin terbesar setakat ini berlaku pada # bitcoin-OTC: Tiga Zimdollars (nota Zimbabwe yang bernilai 1-100000000000000 dolar setiap satu) didagangkan untuk 12BTC.

28 Januari 2011

25% daripada jumlah Bitcoins dijana
Dengan penghasilan Sekat 105000, 5250000 Bitcoins telah dihasilkan, berjumlah lebih daripada 25 peratus daripada jumlah unjuran hampir 21 juta.


9 Februari 2011

Bitcoin mencapai pariti dengan dolar AS.
Bitcoin menyentuh US $ 1.00 / BTC di MtGox, mencapai pariti dengan dolar Amerika Syarikat buat kali pertama.


10 Februari 2011

Buzz Bitcoin meletakkan beban pada Bitcoin.org
Berikut liputan US $ / pariti BTC yang dicapai Slashdot dan Hacker News, bersama-sama dengan buzz di Twitter, yang Bitcoin.org perjuangan laman web di bawah trafik meningkat.


14 Februari 2011

Kenderaan ditawarkan untuk Bitcoins
Ahli Australia Forum Bitcoin cuba untuk menjual 1984 Celica Supra bagi BTC 3000, dan menjadi orang yang pertama yang menawarkan kenderaan dalam pertukaran untuk Bitcoins.



25 Feb 2011

WeUseCoins.com dicipta
WeUseCoins.com didaftarkan dan dibina menjadi sumber Bitcoin dan mencipta satu daripada video yang paling banyak ditonton di Bitcoin.



Mac 2011

Pasaran Bitcoin mendapat kemas kini utama.
Kemas kini utama kepada laman web Pasaran Bitcoin mengurangkan saiz perdagangan minimum, membenarkan 24x7 perdagangan, dan membantu untuk memastikan bahawa bayaran dibuat bagi perdagangan yang dijalankan.


6 MAC 2011

MtGox dijual, botnet menyertai rangkaian.
Jed McCaleb menjual MtGox untuk Tibanne Syarikat Jepun. A tinggi baru hampir 900Ghash / saat jumlah Bitcoin kelajuan pengiraan rangkaian dicapai. Tidak lama selepas itu, harga turun kepada 500Ghash / saat. Hal ini berspekulasi bahawa pengurangan adalah hasil daripada superkomputer atau bot-net menyertai rangkaian.

18 Mac 2011

A enam minggu perlahan hits bursa.
A rendah enam minggu kadar pertukaran hampir AS $ 0,70 / BTC dicapai selepas penurunan berikutan US $ 1.00 / BTC tinggi pada 9 Februari dan pecah pendek jualan Bitcoin pada harga yang lebih rendah (yang mungkin telah automatik).

25 Mac 2011

Penurunan kedua terbesar dalam kesukaran
Kedua, dan terbesar, penurunan dalam kesukaran direkodkan pada hampir 10 peratus.

27 Mac 2011

Britcoin dibuka untuk perdagangan
Britcoin membuka dan menjadi pasaran pertama untuk pertukaran Bitcoins dan British Pound Sterling (GBP)

31 Mac 2011

Bitcoin Brasil membuka
Bitcoin Brasil membuka dan menjadi pasaran pertama untuk pertukaran Bitcoins dan sahih Brazil.

April 5, 2011

Bitmarket.eu membuka pintunya
BitMarket.eu membuka dan menjadi pasaran pertama untuk pertukaran Bitcoins dan Zloty Poland, Euro, dan beberapa mata wang lain.



April 12, 2011

Put option pertama dijual
Bitcoin yang pertama meletakkan kontrak opsyen dijual pada # bitcoin-OTC.

April 16, 2011

TIME menerbitkan artikel di Bitcoin
Majalah TIME menerbitkan satu artikel mengenai Bitcoin, Tunai Online Bitcoin Boleh Cabar Kerajaan, Bank.

April 23, 2011

Bitcoin pas pariti dengan Euro
Pada MtGox, yang BTC / USD membalun kadar pertukaran dan pas pariti dengan Euro dan Pound Sterling British. Nilai Bitcoin saham wang pas US $ 10 juta.

April 27, 2011

VirWoX mengintegrasikan Bitcoin
VirWoX bermula trading Bitcoins terhadap Life Lindens Kedua dan menjadi pasaran pertama untuk berdagang Bitcoins terhadap mata wang maya.


April 30, 2011

Kesukaran melebihi 100,000
Kesukaran generasi Bitcoin melebihi 100,000.

2 Jun 2011

Bitcoin mencapai $ 10 pada MtGox
Pada MtGox, kadar pertukaran menyentuh US $ 10 bagi setiap BTC.

Jun 3, 2011

Yg mempergunakan gaya suara Bitcoin mencapai pariti di 0,01
Yg mempergunakan gaya suara Bitcoin menyentuh US $ 0,01 per TBC di Pasar Bitcoin, mencapai pariti dengan peratus Amerika Syarikat buat kali pertama.

Jun 4, 2011

Pasaran Bitcoin jatuh PayPal
Pasaran Bitcoin memberhentikan perdagangan PayPal disebabkan oleh penipuan.

Jun 8, 2011

Bitcoin mencapai semua masa tinggi
Harga sebuah Bitcoin pada MtGox mencapai masa semua tinggi AS $ 31,91 dengan permodalan pasaran kira-kira US $ 206 juta.

Jun 12, 2011

The Great Bubble 2011
Dalam terbesar penurunan harga peratusan terkini, kadar pertukaran MtGox Bitcon menjunam kepada hampir AS $ 10, hanya empat hari selepas kemuncaknya pada US $ 31,91. Insiden itu dikenali sebagai Bubble Besar 2011.

Jun 13, 2011

Terbesar yang pernah kecurian Bitcoin dilaporkan
Bitcoin ahli Forum, allinvain, mendakwa bahawa 25,000 BTC telah dicuri dari dompetnya. Pada masa itu, kadar pertukaran meletakkan jumlah yang hampir AS $ 375,000.


Jun 14, 2011

WikiLeaks mula menerima Bitcoin
WikiLeaks mula menerima tanpa nama derma Bitcoin.



Jun 19, 2011

Pelanggaran utama di MtGox.
MtGox mengalami pelanggaran keselamatan yang mengakibatkan perdagangan penipuan dan memerlukan tapak yang akan ditutup selama tujuh hari. Pelanggaran kompromi pangkalan data MtGox dengan kebocoran meja pengguna yang mengandungi nama pengguna, alamat e-mel dan kata laluan Hash 60,000 akaun.
Akaun admin telah diakses yang menjual perintah telah dikeluarkan untuk ratusan ribu Bitcoins, yang memaksa harga MtGox turun kepada AS $ 17,51 US $ 0,01 per Bitcoin.

Jun 19, 2011

TradeHill dan Britcoin perdagangan terhenti.
Perdagangan perhentian di TradeHill dan Britcoin manakala langkah-langkah keselamatan dikaji semula. Pengguna yang telah didaftarkan di MyBitcoin dengan nama pengguna yang sama seperti pada MtGox telah kata laluan mereka digodam dan baki dicuri dari sekitar 600 akaun MyBitcoin, dengan satu pengguna kehilangan lebih daripada 2,000 BTC.


Jun 20, 2011

Berhenti EFF menerima Bitcoin.
Elektronik Frontier Foundation (EFF) memberhentikan penerimaan sumbangan dalam bentuk Bitcoins untuk sebab-sebab ketidaktentuan undang-undang.



Jun 24, 2011

Kesukaran pas 1000000
Dengan Sekat 133.056, yang Bitcoin generasi kesukaran pas 1 juta untuk kali pertama.
("Difficulty passes 1 million.With Block 133056, the Bitcoin generation difficulty passes 1 million for the first time".)

Jun 29, 2011

BitPay melancarkan e-wallet
BitPay melancarkan sebagai telefon pintar e-wallet pertama untuk Bitcoins.

Julai 19, 2011

Pertama transaksi NFC Bitcoin
Mike Hearn pergi pada rekod, dengan mengatakan bahawa pengurusnya Tadek adalah penerima pertama di dunia bagi Bitcoins melalui NFC di 04:05 CET.

Julai 20, 2011

App Bitcoin untuk iPad yang dikeluarkan
Intervex Digital melepaskan permohonan Bitcoin yang pertama yang akan dibangunkan untuk iPad Apple, Bitcoins Mobile.

26 Julai 2011

Bitomat kehilangan 17,000 Bitcoins
Yang berpangkalan di Poland Bitomat, pertukaran Bitcoin ketiga terbesar di dunia, kehilangan akses ke fail wallet.dat dan 17,000 Bitcoins mereka memegang untuk pelanggan.

5 Ogos 2011

MyBitcoin kehilangan 150,000 Bitcoins
Seminggu selepas digodam, seorang jurucakap MyBitcoin menerangkan bagaimana pemproses transaksi Bitcoin kehilangan lebih 150,000 Bitcoins, bernilai lebih AS $ 2 juta pada masa itu.

Ogos 20, 2011

Bitcoin Persidangan dan Ekspo Dunia
Persidangan Bitcoin pertama dan Ekspo Dunia diadakan di New York City, NY.

Ogos 23, 2011

P2Pool lombong blok pertama
The peer-to-peer kolam berpusat pertama, P2Pool, lombong pertama Bitcoin mainnet blok yang (Blok 142312).

Ogos 30, 2011

Back-to-back drop dalam kesukaran
Yang pertama drop back-to-back dalam pelarasan kesukaran berlaku pada blok 143.136.

September 6, 2011

Casascius syiling mint Bitcoins fizikal
Mike Caldwell mula penempaan Bitcoins fizikal, menamakan syiling Casacius syiling.


November 15, 2011

(CVE-2011-4447)
The CVE pertama telah diberikan kepada pelanggan Bitcoin mengeksploitasi (CVE-2011-4447).

November 25, 2011

2011 Bitcoin & Masa Depan Teknologi Persidangan Eropah
2011 Bitcoin & Masa Depan Teknologi Persidangan Eropah diadakan di Prague, Republik Czech.

12 Disember 2011

Bayaran BTC terbesar dalam satu transaksi
Menjadi jumlah terbesar bayaran dalam satu transaksi dan yuran yang paling dalam satu blok tunggal, 171 BTC yuran diurus niaga dalam blok 157.235.

Sambungan sejarah hingga yang terkini boleh disambung dari sumber dibawah...




History of Bitcoin

3 ulasan:

  1. Post yg menarik. Jom lawat ke blog saya untuk tengok cara lain mengumpul bitcoin secara percuma dan juga teknik melabur Bitcoin untuk keuntungan jangka panjang.
    http://bit.ly/2g4IbQU

    BalasPadam
  2. artikel yang menarik. sila lawat website cara lain mengumpul bitcoin secara percuma dan teknik melabur yang selamat dan jangka panjang. jom lawati di sini http://bit.ly/orgkayasenyap

    BalasPadam
  3. Harrah's Hotel and Casino - MapyRO
    Harrah's Hotel and Casino · Harrah's 태백 출장안마 Lake Tahoe Lake Tahoe, 창원 출장샵 Nevada · 진주 출장안마 Harrah's Casino · Harrah's Lake 군포 출장안마 Tahoe, Nevada · 평택 출장샵 Harrah's Casino · Harrah's

    BalasPadam